Oss rökare emellan!

 

Under en av gårdagens ”gårundor” kom jag i samspråk med en finne, en sådan där jordnära tvåbent varelse som delvis behärskar det svenska språket.
Egentligen så var han ju en gammal bekantskap sedan november -09 då vi möttes på Campingen i Torre. Han berättade då att han hade haft sin utkomst på oljeriggarna i Norge men att han hade blivit less på att jobba som han sa.  Det lät liksom så ”enkelt” då han fick säga detta…

Fru hade han hemma i Finland, hon var nog av den ”arbetande” sorten, kanske väl ung, eller… Som sällskap hade han med en liten vit vovve av okänt fabrikat.
Han åker omkring i en Chevrolet pickup med en 6,2 liters diselmotor. På flaket har han låtit Doroteaföretaget (Easy Camp) montera på en sådan där minihusvagn som man lätt kan ställa på sina stödben då man vill köra ”singel” med bilen.


Dagen innan hade han kört in till Tavira och köpt några laxöringar i saluhallen. Dom låg nu på saltning. Bakom bilen hade han en kombinerad rök och grill där han senare på kvällen skulle röka fisken.  Det kändes som en hemmafläkt från Östra Gobdejaur för en stund… Han upplevdes som så enkel och jordnära att tanken slog mig att han nog skulle kunna lösa lite mer avanserade problem när det blåser ”snålt”…

”Är du fiskare” frågade jag?  Nä ”hantlar putikken, det vara enkelt” blev svaret… Kanske man får tänka om… Man slipper myggoljan, metmaskletandet, tappade firrar och krok i fingret...

Jag berättade att jag har en påse rökspån liggande i bilen. Nu vet jag ju var man kan fiska och var röken står. Det där om var röken står tänkte jag bara…


En ny dag har grytt över Campisimo Ria Formosa och Conceicâo som platsen heter. Här finns ett antal butiker, några restauranger, farmacia, bank, post, diversehandlare och matbutik. Vad mer kan man önska, solen belyser vår husbil och ger löfte om en fin dag. Uret visar 0630 och temperaturen är +10,4 grader.

Favorithustrun var uppe med tuppen idag… Astmabesvären är en obekväm väckarklocka för hennes del.

Var rädda om varann

/egon

 


Kommentarer
Postat av: Maria Stenlund

Efter att ha läst denna text så börjar man känna begäret av lite rökt fisk på hembakat ljusugnsbröd, det skulle sitta fint. Verkar som om ni har det skönt och varmt =) På nyheterna i morse sa en karl att det är den strängaste vintern sedan 1986 i Sverige, håller dock inte med honom. Idag är det ca -25 ute så det blir en kortpromenad med barnvagn idag. Ha det så bra och hälsa åt din favorithustru.

2010-02-01 @ 09:08:21
URL: http://pysselmajjan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0