Livet är "glatt", insnöad på resan!

Det har nu gått 8 dagar sedan vi rullade ut från Conceiâo i Portugal.
En bit in i Spanien kom REGNET. Vägarna hade på vissa ställen raserats p.g.a regn och jordskred. Efter 41 mil parkerade vi i Torre Del Mar.

Om någon dag rullade vi vidare och körde in till Roquetas del Mar där vi åt middag på en parkering. Skulle hälsa på några bekanta (Jan & Lena), men dom var på "drift". Fortsatte upp till Mazzaron och en ställplats som bär namnet "villa Brisa" och innehas av en tysk dam. Största dramatiken var nog att favorithustrun trampat i hundskit... Regnet är troget. Dagens etapp blev 43 mil.

Vi tar nu sikte på Peniscola och Camping Eden. Väl där så finns inga lediga platser. Fortsätter till Vinarôs och hittar en bra camping. En av de bättre... Ser att det finns åtminstonde en svensk bil som parkerat här före oss. Vi passar på och tömmer gråvatten samt toa-kasetten. Dagens etapp 53 mil.

Resan fortsätter mot norr längs Spanska kusten. Målet är Camping Aquarius nära staden Figueras ca 5 mil fr Franska gränsen. Väl där så har dom stängt för renoveringsarb. Parkerar nere vid havet där ett tyskt par har parkerat. Dom har en shäfer stor som en mindre husbil, det måste vara ett bra rånskydd. Patron ur för natten...
En annan tysk hade strax intill kört in på en gräsplan och fastnat i den översvämmade marken, stakars sate.
Dagens etapp 36 mil.

Efter ett hej då till tyskarna kör vi in i staden Figueras och fyller på förråden. Passerar Spansk-franska gränsen vid lunchtid. Mot Montpellier och Rhonedalen. Vi vågar inte köra upp på centralmassivet (Pyreneerna), den snön har vi trampat i tidigare. Av skadan blir man vis... kanske. Målet är nu en plats som bär namnet Clansaeys. Platsen heter egentligen St-Paul-De Chataeu (nära staden Orange). Ställplatskordinaterna visar sig vara fel och vi hamnar intill ett kloster på ett berg. på toppen står en madonna ala Rio de Janairo. Vi är nu så nära himlen man kan komma... Vi kör in bland några klippor, startar larmen och tar en god middag med ett glas rött. På natten kommer ovädret, regn och storm. Vi kör ner till klostret för att inte bli stående. Dagens etapp 40 mil.

0700 rullar vi ut mot någon större väg. Så småningom landar vi på betalmotorvägen upp mot Lyon - Dole och Mulhause nära Fransk-Tyska gränsen., NU FÅR DET KOSTA EN SLANT för man ser likaså inget i det grå hällregnet.
Vi landar på en camping som bär namnet "Le Safary", klockan har blivit 1800 och vi är lite trötta. Det är ett "lustigt" ställe. Det som skulle vara varmvatten är kallare än det en fjällbäck kan erbjuda under islossningen. Jag klarar en "halv" dusch, favorithustrun duschar i bilen... Snöfläckar har börjat synas och temperaturen bara 4-5 grader PLUS. Här blev vi bekanta med ett Nya Zeländskt par som köpt en husbil i tyskland för skeppning till N-Z.
Dagens etapp 56 mil.

Nu tar vi sikte på Ahlsfeld söder om Fulda som är en bra ställplats men saknar el. Väl där så har dom stökat till vägarna runt platsen så efter att ha handlat förnödenheter rullar vi vidare ytterligare 13 mil. Vi har nu ca 70 mil till Puttgarden och färjan till Dk. Snön är nu ett ständigt sällskap... J...a skit! Vi hade faktiskt ca +10 grader någon timma under dagen och solen sken. Nu föll tempen hastigt och med ca fem mil till målet i Göttingen så var vi nära nollan. Nu gällde det att hålla tungan rätt i mun eller "tungan i rätt mun". SOMMARDÄCK och blöta vägar ger en viss spänning åt tillvaron... Så småningom hamnar vi på en ställplats som bär namnet Eisweise och ligger intill en bad och sportanläggning. Dom har ett trådlöst INTERNET som jag kan koppla in mig på mot en ersättning av en euro!!! Lyckan är näst intill fullständig... Ett tack till den unge finländare som var boende här strax intill och kunde ge oss viss information. Tack Suomi! När vi lägger oss visar temperaturen -3 grader och man lovar snö...
På morgonen har vi fått 5 cm nysnö som ska övergå till regn.
Efter att ha konsulterat Sverige där det råder snökaos så gör vi halt i Göttinger tills vidare. Dagens spännande etapp 57 mil.  (Vi har nu rullat ca 326 mil närmare Östra Gobdejaur.)

Jag sänder en smått sorgsen tanke till de klimatforskare som har hotat med att trädgränsen inom en SNAR FRAMTID ska ha klättrat upp på fjälltopparna...

Vidare så har väl några fransmän härsknat till under resans gång då jag bevisat att jag "vågat" sticka fram fronten för jag har STOR bil. Bonjour på er fransoser... Lär er engelska för f-n så vi kan konversera!

Favorithustrun läser in sig på nya ställplatser norröver.