God jul alla granälskare!

 Visste ni detta...

Att ha en julgran var tidigare en sed för de finare hemmen och den kom ursprungligen från Tyskland, där julgranar funnits sedan slutet av 1600-talet. Den första svenska julgranen vi känner till, ska ha funnits på Stora Sundby i Södermanland, hos familjen Wrede-Sparre år 1741.
Det var först under senare hälften av 1800-talet som granen blev mera vanlig i de svenske hemmen.

Under min långa jägarkarriär har jag vid flertalet tillfällen lyckats hitta en lämplig julgran vid sidan av någon harlöpa och med ett välriktat skott från 12,an fällt densamma. Inte sällan har jag vid dessa tillfällen släpat på både gran och julhare vid hemkomsten.
I år talar allt för att vi kan se fram emot en riktigt gammeldags jul med mycket snö och sträng kyla, ingen nyskjuten gran men väl en synnerligen undernärd och vederstygglig av "köpesmodell".
Och haren han löper vidare i midvinternatten...


Även den vackraste julgran kommer att se ut på detta viset efter en tid...

I skrivandets stund har vi måndagmorgon den 20:e december.
Under senaste 48 timmarna har fallit 20 cm nysnö i östgötska Grebo.
Temperaturen visar -6 grader.
Favorithustrun har packat en mindre väska för kortare tur till Stockholm.

Till jul får man ju önska saker... och då önskar jag plogutbildning till förarna av dylika fordon.

Var rädda om varandra och glöm inte att blåsa ut ljusen.
/egon

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0