Läsvärt varvat med nybyggnation!


Aktse!

Inatt hade jag värk som gjorde att jag förblev utan den nödvändiga sömnen ända fram till morgontimmarna.
Natten hade förmodligen känts dubbelt lång om jag inte fått "sällskap" av Läntas från Aktse, en bosättning belägen i Rapadeltat.
Besöket var i bokform.  "Aktse-på nio rökars håll", en underbar skildring av Aktse och familjen Länta.
Att jag dessutom vid några tillfällen haft förmånen att få samtala med Sigurd Länta, även kallad "den siste yrkesjägaren" gjorde ju inte natten mindre spännande.
Boken har skrivits av konstnären och författaren Mats Gärling. Lite av en fullpoängare vill jag nog påstå, åtminstone för oss som har en dragning åt vildmarken till...
Boken fungerade som värkmedecin, ni vet det där att "tänka bort smärtan". Nja... fan vet om det inte kan funka ibland...
Enligt folkmun så ska "på nio rökars håll" betyda att platsen Aktse är belägen på ett avstånd av nio byar från Jokkmokk.


Idag har jag ordnat "bosättningar" till småfåglarna. Fem nytillverkade enplanare blev resultatet när jag la verktygen åt sidan. 
Sedan tidigare finns här ett tjugotal uppsatta som väntar på vårens gäster.
Nu bara väntar vi...

Favorithustrun tillverkar lapptäckskuddar.
Strax ska vi elda bastun
Sedan ska vi titta på när Djurgården och HV71 spöar varann. Skönt att slippa deklarera vem man håller på...

Var rädda om varann
/egon

Kommentarer
Postat av: inger

Bra uttryck, Nio rökars håll. Kan tolkas olika....

Fina holkar.

Skönt med bastu.

2010-04-16 @ 08:06:22
URL: http://ingersord.blogspot.com/
Postat av: Mats Gärling

Tjenare Egon.

Hjärtligt tack för dina fina ord om min bok. Kanske vi har sett varandra i Aktse?

För övrigt läser jag numera din blogg med intresse.

Allra bästa från Mats Gärling

2010-04-16 @ 17:42:25
Postat av: Yvonne

Så kul att Du hittat boken.

Ja den är verkligen fin.

En mycket ömsint skildring som tål att läsas igen.

Att författaren dessutom kommenterar Din blogg känns förstås extra kul.

Fast den är ju bra, Din blogg.

Även vi läser med stor behållning så fort tillfälle gives.

Vilka lyxbostäder Du fixat till fåglarna.

De blir snar bebodda tror jag.

Allt gott och en skön helg till Er båda.

Lasse hälsar förstås.

2010-04-16 @ 18:47:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0