Nu rycker det i fiskenerven!

 
                                                                                                                                                                  Jag har fiskeutrustningen med även om denna hitintills bara varit en sorts svältförsäkring.
Men nu drar det ihop sig...
Under gårdagens motionsrunda som skedde per cykel gjorde vi ett stopp vid en pir en par kilometer uppför kusten, där stod en sportfiskare och nötte på sina redskap. Det var spinn som gällde. Han var engelsman och visste ALLT om fisket i Spanien. I tolv år hade han kämpat med dessa "primitiva" redskap längs den Andaluciska kusten.
Under den timma som jag tillsammans med favorithustrun gjorde honom sällskap hann jag med att genomföra en större utfrågning, den blev så ingående att en åklagare nog skulle beteckna den som en förundersökning i brottmål.
Man ska ha licens förklarade denna engelska fiskeentusiast. "Men om du bara är här tillfälligt så skit i licensen för ingen har kollat min under de tolv år jag bott här"...
Nu vet jag vad som gäller. Jag vet det mesta om krokar, linor, flöten, tyngder, räkor, maskar och F I S K A R. De flesta går att äta som han sa.
Vi sa hej till fiskaren och cyklade vidare på vår runda.

Till kvällen stod havskräftor på menyn... dessa dock inhandlade på Mercandona och kokta av vår husbilsgranne som har kunnandet om hur man tillreder dessa utomjordingar.
Det blev en kulinarisk tillställning.

Var rädda om varann
/egon 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Keep fishing....

2009-10-26 @ 17:10:15
Postat av: Christer

Här kommer receptet på hur man kokar havskräftor



1,5 kg havskräftor

Till 4 l vatten 6 msk grovsalt.

1 knippe dillkronor eller 1,5 msk dillfrö

2 sockerbitar

1/2 dl öl

Koka upp vatten med kryddningen låt koka ca 5 min

lägg i kräftorna och när vattnet börjar koka igen

skall dom koka max 1 min.

Ta av kastrullen och kyl den genom att sätta den i diskhon med rinnande kallvatten så fort som möjligt.

Låt kräftorna ligga kvar i det kalla spadet helst 1 dygn.

Häll av spadet ca en halvtimme innan du skall äta.



Nu har ni fått en kulinarisk läckerhet



Hälsningar

Kocken

2009-10-27 @ 13:50:00
Postat av: Inger

Låter gott,,,,

Vi har ätit stekt strömming och ett Gi-fritt potatismos. Inte heller så illa faktiskt. Vi drack vitt till (från Norrmejerier)

2009-10-27 @ 14:16:44
URL: http://northlongswamp.blogg.se/
Postat av: egon

Same, same but different!

/egon

2009-10-27 @ 15:54:02
URL: http://gobde. blogg.se
Postat av: egon

...same, same but different...!

/egon

2009-10-27 @ 16:36:52
URL: http://gobde. blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0