Nu längtar jag efter hemmafisk!



Hemma i Östra Gobdejaur brukar vi se till att alltid ha tillgång på nyfångad fisk.
Antingen så brukar vi ta den på mete, på nät, i abborrmjärde eller på gäddsaxar.

Där vi nu befinner oss på den Spanska kusten så verkar det att vara smidigast att gå till fiskbutiken och välja ut någon fisk som ser läcker ut. Vi har till dags dato prövat på ett antal olika firrar, bl.a forell från odlingar i Granadatrakten, odlad lax, små löjliknande fiskar som brukar kosta ca 2,9 euro/kg. Om man knapersteker dom så blir det en rätt för läckergommar...
Vi har ju smaskat i oss en del annat i fisk/skaldjursväg via någon fisksoppa, vitfisk och räkor bl.a
En kväll lyxade vi ju till oss med havskräftor...
MEN JAG VILL HA NÅGRA ABBORRAR, JAG VILL HA EN LAGOMT STOR NYFÅNGAD GÄDDA. Jag säger som barnen: jag vill, jag vill, jag vill...
Då får jag väl även säga som föräldrarna säger: en sak är vad du vill, en annan vad du får...

I morgon ska jag ta med kastspöt till stranden och låtsas att jag står vid en myggrik fiskeplats i Gobdetrakten...

Igårkväll fick jag ett erbjudande om att slakta och grava en jul-lax till en svensk restaurang i vår närhet. Det blir i.s.f ett teamwork med min favorithustru...
Jag tröstar mig med att laxen förmodligen kommer från Skandinavien. Lax är ju i regel "lax" oavsett var den är odlad.

Ät fisk och var rädda om varann
/egon


Kommentarer
Postat av: inger

Märker jag en stark hemlängtan...?????

Då är det bara att starta bilen och styra mot norden!

2009-11-18 @ 10:51:51
URL: http://northlongswamp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0