Tvättmaskinpremiär!

Det är lördagsmorgon i Östra Gobdejaur, vi har fem VARMA grader och regnet strilar från en blygrå himmel.
Det är förmodligen det regn som ska ta kål på en del av kvarvarande snötäcke.

Vi har kopplat in sommarvattnet och kört årets första tvättmaskin. Den närmaste tiden kommer en massa ENERGI att satsas på att minska ner lagret av smutstvätt.  Vattenfall kommer att tjäna på detta...
Vår varmvattenberedare som ju är en finsk vattenvärmare är VEDELDAD, vilket däremot betyder "tji kosing" för Vattenfall.

Nu diskar vi utomhus när vädret så tillåter, min favorithustru är överlycklig då hon slipper att snåla med diskvattnet, bara att vrida på en kran så rinner vattnet, vilka uppfinningar. Nästan överkurs för oss som är vana vid att hämta vattnet i en isvak på sjön eller i kallkällan.

Vi ska strax köra till Raivoberg och hämta några liter mjölk som vi fått inhandlat för vår räkning. Lite smetig lera och några nya hjulspår blir en bra början på dagen. Det blir "4-Wheel driwe" första biten.

Till sist vill jag framhålla att även jag diskar...
Var rädda om varandra
/egon





Kommentarer
Postat av: inger

Härmed vill jag bara intyg att du är en flitig diskare du också. Jag tycker att det är en lämpligt svår syssla för män.... ha, ha!

2009-05-09 @ 08:39:21
URL: http://northlongswamp.blogg. se/
Postat av: Cici Lindgren

Varför? Jag undrar bara varför sätter man sig i en stuga mitt inne i skogen, utan de bekvämligheter som tagit decennier att ta fram, som underlättar dagens arbete? Berätta, förklara för en som inte förstår.

2009-05-09 @ 10:47:37
Postat av: egon

Jo så här är det! Det är skillnad på "kvalite" och "livskvalite". Våra upplevelser är ibland av det mera spännande slaget. När vi denna dag 1230 skulle fixa några djupa hjulspår på vår väg så fick vi rettirera undan en alltför nyfiken och närsynt björn.

Den första nallen på vår domän som är i behov av glasögon eller annan tillrättavisning.

/egon

2009-05-09 @ 14:49:05
URL: http://gobde. blogg.se
Postat av: Cici Lindgren

Min livskvalitet innefattar nog inte nyfikna och närgågna björnar. Men vid min skogspromenad på em i dag såg jag något som kanhända var en mårdhund, och det är ok.

2009-05-09 @ 16:32:17
Postat av: mats i träsket

En mård hund här, törs man fråga var?? har bara sett dessa på kort, lär dessutom kunna bära på sjukdomar vi inte redan har.

2009-05-10 @ 10:45:11
Postat av: Cici Lindgren

Mellan gruvan och Storbränna, på andra sidan den lilla vattendammen. Jag kan inte svära på att det var en mårdhund, men en räv var det inte, den var väldigt mörk och mindre.

2009-05-10 @ 22:09:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0