Nära naturen!



Jag minns att som pojke såg man fram mot den dag då man fick sjunga "Den blomstertid nu kommer..". Då startade en period med naturupplevelser, forellfiske, man fick vistas i oändliga skogar, man kände en frihet som knappast går att beskriva.
Ännu i denna dag då man uppnått gubbestatus så kan jag inte lyssna till "Den blomstertid nu kommer..." utan att
 känna en nostalgivärme som gör mig tårögd.
Man har skämtsamt sagt "Att vara norrlänning är ett tillstånd...". I dessa ord finns trots allt en bit sanning , åtminstonde för vissa av oss. Kanske man måste ha sina rötter uti den karga norrländska naturen, kanske känslan är sprungen ur de gener man fått ärva eller är det så att man man bara är...
Oavsett vilket så har en ny dag grytt över Östra Gobdejaur, den är gråkall och ganska våt efter ett ymnigt  kallt nattregn.
Jag hoppas att järphonan som ligger på ägg bakom utedasset lyckas med sin vårdinsats...

Jag är inne på andra koppen kaffe, det sprakar från järnspisen och yttertempen har stigit en halv grad... +4,4 nu.

Jag ska tillsammans med min favorithustru starta dagen med att gå en lång promenad längs norra sidan av sjön, detta brukar delvis kunna reparera en värkande kropp och samtidigt ge "lisa" för själen.

Var rädda om naturen och varann
/egon



Kommentarer
Postat av: Sara Henriksson

Pappa,



Kan du skicka mig bilden med spegelblanka sjon via email?



Sara

2009-06-09 @ 15:09:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0