Försommardag i Östra Gobdejaur!


Låten barnen komma till mig...
Jag var tvungen att göra en närgången artbestämmning när en liten orm passerade våra domäner i Östra Gobde.
Resultatet blev huggorm. Vi har många huggormar i dessa trakter, men just denna var speciellt ljushyad.
Den var relativt nyfödd av storleken att döma, men dom brukar vara snäppet mindre... 
I korsord finns ofta frågan, liten huggorm? Svaret brukar då bli "äsping".

Igår begick jag en öringsfiskepremiär i en skogsbäck i närheten. Jag landade tre mindre öringar som denna dag skall avnjutas tillsammans med tunnbröd och filmjölk. Varje försommar brukar jag göra ett par vändor längs denna bäck, oftast strax före midsommar. Resultatet brukar bli rökt harr och öring på midsommarmenyn.
Denna gång fanns en vesäntlig skillnad i upplevelsen... det fanns inte en enda blodtörstig mygga!
När jag var tillbaka på skogsvägen igen så saknade jag min kniv, om den varit en dussinvara hade jag struntat i den, men det var en egentillverkad så det var bara att gå på "sök". Efter en halvtimma var "slaget vunnet" och öringarna kunde rensas med nämnda kniv.

Klockan går mot 0700, solen skiner och yttertemperaturen visar endast 4,8 grader.
Nu ska jag lyssna på lite nyheter från en "trasig" värld.

Var rädda om varann
/egon





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0