Morgonbestyr inför jakten!


Även björnar kan ha orolig mage.
Under gårdagens skogstur strax öster om Gobde blev jag varse hur björnmagen gjort revolt och efterlämnat en meterlång blåbärssträng och en mindre hög i fastare form. Något dygn tidigare var magen ok, då hade han gjort en halvkilosmarkering ett par hundra meter längre bort. Av spillningen kunde jag utläsa att han just nu lever på bär och örter.
Om en timma ska jag tillsammans med två andra jägare ta en närmare titt inne i det område där han vistats de senaste dagarna. Vi har en hund som ska göra grovjobbet... men att hitta nallen är ingen enkel uppgift säger den erfarenhet jag besitter.

Morgontemperaturen visar på sju grader, molnigt och svag vind.
Kaffet är kokt, avsmakat och termosfyllt. Ett par mackor är iordningställda och stoppade i säcken. Lite vapen-och patronskrammel har även skett, allt enligt gammla jaktrutiner. Kniven i bältet och en extramobil i ryggsäcksfickan.

Under tiden jag väntar på mina jägarkompisar lyssnar jag på nyheterna och andliga sånger på radions P1.
Favorithustrun stannar kvar i bädden ytterligare en stund.

Var rädda om varann
/egon

Kommentarer
Postat av: inger

jasså nallarna har hittat blåbär....

Jag förstår Laila att hon stannar i sängen när du inte spelar bättre musik!

2009-08-23 @ 21:09:32
URL: http://northlongswamp.blogg.se/
Postat av: mats i träsket

Kanske nalle fått vind av dig och fick orolig mage. Har väl gått runt kåken i sommar och spanat in dig. Har sett vilken kaliber du har och tappat nerverna...

2009-08-24 @ 14:52:53
Postat av: egon

Tror inte att jag hade ngn närkontakt med "björne", men av avföringen så var han "skitskraj". Denna "skitbild" tog jag vid ett tidigare tillf. Nästan ett kilo hade han gödslat ur sig... den gången. I morgon ska vi göra ett nytt försök om kroppen hänger med.

/egon

2009-08-24 @ 16:46:13
URL: http://gobde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0