Ibland tror man inte sina ögon!

Upplevelserna står som spön i backen här i Östa Gobdejaur. 
Denna gång gläds jag åt att min favorithustru var åsyna vittne till upplevelsen, och någon alkotest krävs inte heller.

Efter att björnjakten avslutats vid lunchtid igår stod en snabbtur till Arvidsjaur på agendan. Vårdc tyckte tydligen att det var så smidigt att bara komma utan tidsbest så man ville ha en repris. Nåväl, morgonens jakt hade ju bjudit på ett flertal upplevelser som var minnesvärda, björnidet, älgtjuren och Gobdes underbart vilda natur.

Vi satte oss i bilen och rullade ut på skogsvägen...
Var det en björn ropar min favorithustru... "va ...fan det är ju ett får svarar jag". En gråbrun rufsig varelse störtar in på vägen ca 100 meter bort. Vi är inte alltid eniga, men nu är vi eniga, HÄR I TRAKTEN FINNS INGA FÅR.
Vi stannar och dubbelkollar, DET ÄR ETT FÅR, RUFSIGT,TUFSIGT,OKLIPPT OCH SKRÄCKSLAGET. Att det är en långväga gäst råder knappast någon tvekan om.
Någon utmärglad eller vanvårdad individ var det inte heller, det var en vältränad varelse med "studs" i steget.
Om jag inte ställt ifrån mej vapnet hade jag nog tagit på mitt samvete att förkorta tillvaron för "rufus". Men tänk om...

Efter en del telefonerande har ryktet gått om att i Rättsel skulle det "kanske" ha befunnit sig ett par får under sommaren. Jag kör till Rättsel och träffar ett yngre par som bor på högsta punkten i byn. Man har förlorat sina två får sedan en tid tillbaka, förmodligen döda som man sa... Björnen hade varit närgången.

Jag förklarar att jag bor i Östra Gobdejaur och har mött ett får på skogen för några timmar sedan. Nallen hade nog bara tagit det ena...baggen. Min nyfunne vän var en tacka.  Östra Gobdejaur,"var ligger det". Jag förklarar...
Vi enas om att jag ska försöka att förkorta dess levnad med tanke på björnar, bottenlösa myrar, besvärliga bäckar och de älghundar som snart ska finnas i markerna. "Den är din om du lyckas skjuta den" avslutade han.

Innan mörkret föll hade jag gjort flera sökrundor utan resultat.
Kom ihåg att om björnen bräker så är det ingen björn...

Var rädda om varann.
/egon


Kommentarer
Postat av: inger

Men herre je...Nu får ni (kanske) ett får! Då kommer vi igen!

Igår var det nåt som " gläfste" i Fridhem när jag promenerade där... därefter sjöng jag mig hem. Malte gissar på ett rådjur jag är mer inne på en skock Björnar eller en ilsken Älgtjur...

2009-08-27 @ 08:12:52
URL: http://northlongswamp.blogg.se/
Postat av: egon

Thailändska bärplockare har blivit lärda av "importören" att man ska slå på hinkarna och skrika med jämna mellanrum för att inte bli björnfoder. Vad älgjägarna tycker passar sig ej i tryck...

/egon

2009-08-27 @ 08:30:48
URL: http://gobde.blogg.se/
Postat av: mats i träsket

Ni har onekligen vild natur där, ett förrymt får!!! Nalle får (ha ha) onekligen varierad kost där. Kanske med förrätt, huvudrätt och efterrätt. Den blir nog god, björnen alltså...

2009-08-27 @ 16:05:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0