Små problem!

Då vi kom till vår hemmahamn som numer är en vägkant i korsningen, Skirvo till höger och Gobdeberget till vänster så var vår alldeles privata parkering LEDIG.
Detta kan delvis bero på att vi är de enda som färdas just här. Och någon egentlig parkeringsficka är nu inte detta utan har i dagarna tillkommit genom att en större maskin har gett snön en extratryckare med skopan.

Det är tidig onsdagmorgon, klockan är fem. Orrspelet hör vi i gårdsviken, en trogen spelplats.
Det tog oss två timmar och tjugo minuter att köra från vårt fd hem i "Träsket" till Ö Gobdejaur. Nåja nästan till Ö Gobdejaur. Vi har en liten kilometer att vandra på ett skoterspår.

Visst har vi skoter, men vi valde att lämna dessa kvar vid huset utifall att någon av dessa som inte skiljer på ditt och mitt skulle testköra den nyplogade skogsvägen och frestelsen skulle bli för stor.

Tempen var ju nere runt fryspunkten under natten så  det är nog bärighet i skaren...
Efter några meter så var det till att tömma stövlarna, hej va det går.
Halvvägs så kommer vi på att skoternyckeln ligger kvar i bilen. Laila som är näst intill "viktlös" vänder åter.
Sammantaget så gick det ganska bra, tre stöveltömmningar så var vi där.

Vi kokar en kopp innan vi återvänder för omlastning till skoterkälke. Tre rejäla lass så var kombin tömd så när som på en högtryckstvätt.
Nu i morse hämtade jag tvätten medan skaren bar en del. Lite överraskad blev jag då jag fyndade två krukväxter i bilen som vi glömt kvar. Dom mådde gott och jag fick överraska min favorithustru med en blomma, EN DUBBEL.

Idag har vi målat tak och väggar i KLÄDGARDEROBS-alltiallorummet som ska bli VIT-VITT-VITT. Jo se det är så trångt och mörkt, det var...innan målandet, mörkt altså...

Vi hade tänkt att köra över sjön i eftermiddags, men se vi fann för gott att ändra oss. Vattnet på isen stod över stövelskaftet vid bryggan och översta isen bar inte att gå på, (25-30 cm) mellanvatten. Nej inte någon risk att isarna inte bär, men vi kör fast.
På den oplogade vägen så är nu snödjupet 70 cm och i skuggan mot skogen ca 90 cm.
Vattnet i kallkällbäcken har ökat rejält.

Ni som läste mitt mail får se detta som en liten upprepning i vissa stycken...

Var rädda om varann
/egon



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0