Minnen!

Abborrleken är över och lövsprickningen har startat.
Min far, avliden sedan tiotalet år hävdade alltid att när abborrleken är över och björkarna fått löv stora som musöron då kan man starta öringsfisket i inlandsområdena. Han visste vad han talade om, han försatt aldrig ett tillfälle att försöka ta ett fiskmål från någon av vattendragen i norrbotten.
Jag vill inte påstå att fisken alltid var av typen ädelfisk. Otaliga är de smågäddor som har halstrats på järnspisglöden i mitt föräldrahem, inget fick förfaras.
Vissa beteenden nedärvs med stor sannorlikhet. Att leva nära naturen och att UPPLEVA NATUREN på parkett tror jag är en av dessa.
När skolavslutningen var avklarad och man fått på sig "vettiga" kläder så var det tradition att man laddad med metmask och spö skulle smyga Västibäcken för att få en knippe foreller.
Vilka föräldrar skulle idag släppa iväg en tioåring att ensam gå längs en forellbäck under en försommarnatt, jag förmodar att dom är få.
Däremot så kan man misstänka att MÅNGA är de föräldrar som önskar att deras killar och tjejer valt att gå med metspöt längs en forellbäck i en försommarnatt...
Olika faller ödets lotter.
Idag ska vi cykla runt sjön, en lagom tur på ca sju kilometer.

Var rädda om varann och naturen
/egon

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0