Vårbruk och cykeltur!

Idag ska potatisen i jorden.

Idag ska vi plantera ytterligare ett antal växter, bl.a någon tomatplanta. Jag försäkrar er att detta är absolut första gången i historien som någon satt en tomatplanta i Ö Gobdejaur.
Var tomatplantan ska få rota sig har vi inte lyckats enas om, men föhandlingar pågår.

Idag är en helt vanlig försommarsöndag mitt i "vårbruket". Så betungande är nu inte vårt vårbruk om vi gör en jämförelse med våra föregångare här i Ö Gobde. Det året man krängde av sig storvästen, laddade in en ny snusbuss och satte spaden i jorden för första gången på denna boplats var 1902.

Vilken viljestyrka fanns inte hos dessa fantastiska människor som levat här i norrlands inland.
Dom plågades av mygg stora som mjölkpallar, såriga värkande handflator och värkande ryggar. Bröt man inte nytt land så svalt man ihjäl...

På tal om potatisen så gäller det ca 70 knölar som ska i jorden... Det brukar ta en timma...

Vi ska lyfta på näten och hinna med en långtur på cykel, DET ÄR MYCKE NU!

Var rädda om varann
/egon





Kommentarer
Postat av: inger

Tack för besöket... jag har också gnuggat sadeln en timme i lördags och fyrtiofem minuter idag... imorgon ska jag nöta sulorna som omväxling.

2008-06-08 @ 20:47:34
URL: http://northlongswamp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0