Krishantering och råttfångst!

Vissa saker bara sker, som idag då jag till min stora förfäran kapade underbenet på en talgoxe.

Ja jag skriver att JAG gjorde det även om det var i en råttfälla som olyckan skedde. Jag hade stuvat in den så att ingen nyfiken fågel skulle komma till skada, men tro f-n att en nyfiken talgoxe lyckades att sätta dit en fot.
Jag hörde fällan slå igen men då var olyckan ett faktum.
Som den naturens beskyddare som jag vill utge mig för att vara så kände jag  stor olust.
JAG VET JU att talgoxar ofta söker mystiska utrymmen av nyfikenhet, men man kan inte gardera sig för allt om man ska överleva på råttfångster...
Nåväl oxen flög vidare i enbent skick. När jag berättade detta för min vän Mats så kunde han trösta mig med att han gjort detsamma med en sädesärla som trots olyckan matade sina små med full energi enbent som den var.
Jag hoppas att talgoxen har bra läkkött och ett förlåtande sinne...
Hädanefter ska jag endast fånga eventuella råttor på ett mer sofistikerat sätt.

Nu tänker säkert ngn vän av ordning, måste han fånga råttor?  Jo se de rackarna har gett sig på min vavorithustrus nyplanterade lökar, och då har dom "skitit i det blå skåpet" som man säger.

Men om kommande natt blir lika kall som den gångna så får nog mina råttor svårt att hitta föda då ju våra späda skott har frusit häcken av sig och blivit oätliga även för råttor.

Vakta era plantor och var rädda om varann, och talgoxarna...
/egon



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0