Snö!

Under de senaste två veckorna har vi inte befunnit oss i Ö:a Gobdejaur, men rapporterna från en skoterförare säger att snödjupet nu börjar bli betydande. Den har packats efter varje snöfall så några problem att ta sig fram på skoter föreligger inte.
Spårlöpan efter skotern blir nu ca tjugo centimeter djup, hyggligt före altså.

Jag var åstad och investerade i en ny snösläde i plast, ni vet en sån som glider mer än lätt. Tanken med det köpet var nu inte bara att hålla markplanet snöfritt, nej tanken var nu i första hand att lättare få snötyngderna från taken i Gobdejaur.
Om inte vår herre fixar en rejäl "trettondagsblida" så blir det till att skotta tak.
Nog hade vi en rejäl blida i anslutning till nyårshelgen men den blev bara till hälften tillräcklig på Gobdejaurs horisont, baksidan på huset skjutsade av, och framsidan skjutsade av till hälften.

Nu är läget som sistlidna vinter då verandataket fick utstå 120 centimeter isblandad snö. Då var det skottning som gällde.
Om inte vi placerat ut fem extrastöttor för vintern så hade vi fått skotta verandataket på en" lägre nivå", men då hade vi ju inte heller behövt att sopa verandabron...

Igår provkörde jag vår skönhetsopererade King Cab.
Detta betyder att den har genomlevt två intensiva veckor på mitt egna mek-lassarett. Massor med ny plåt gör att den känner sig som ny, och någon anledning att förklara det faktiska läget för Kingen tycker inte jag det finns någon anledning till.

Var rädda om ryggarna, och varann
/egon


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0