Fiskälskare och andra!

Julbord i all ära...

Jag upplever nog att julbordet mera är en fröjd för ögat än för magen. Jag brukar inte orka med att pröva på alla de läckerheter som ingår i ett julbord.
Och om jag lyckas med konststycket att avsmaka samtliga sorter så brukar jag må som jag förtjänar.
Om jag däremot får ett julbord med många olika fiskrätter så har jag nått mitt Samarkand. Man blir inte lika "däst"  och övermätt av fisk enligt min mening.
Det lite enklare julbord som vi avser att ordna bland oss svenskar (vissa tyska och finska härstammningar ingår) kommer att ha väl tilltagen "fiskavdelning"
Jag ska tillsammans med min favorithustru stå för laxen och delar av sillbordet, MEN vi saknar lutfisken...
Andra husbilsboende står för skinkan och köttbullarna, en står för den Jansonsska frestelsen, morotslådan som ju härstammar från Finland fixar Mauno och Sirkka.Vi ska bänka oss i förtältet ganska tidigt så att man har möjlighet att bli hungrig igen under kvällen.
Vi startar nog med en glöggkopp, fortsätter med sill och nubbe, övergår sdan till det tunga artelleriet, laxen, köttbullarna och skinkan.
Som final blir det nog en ris a la Malta och kaffe med kaka.
I Finland har man ett ordspråk som säger "ÖGONEN DRAR MER ÄN MAGEN", kan vara ett bra mått då man lastar på sin tallrik...
En sak som kommer att saknas vid julbordet är våra barn och barnbarn även om cybertekniken har löst detta till en del...
Till sist GOD JUL till er alla!

Ät fisk, kramas och var rädda om varann
/egon 

(favorithustrun instämmer)



Kommentarer
Postat av: anna

God Jul på er

2008-12-23 @ 09:42:51
Postat av: mats i träsket

God jul i värmen.

2008-12-24 @ 12:45:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0