Spisvärme och utedass!

Hur många av oss har inte livet fyllt av rutiner, enkla vardagliga ting som vi oftast inte lägger märke till själva. Saker vi gör som ibland kan vara meningslösa men även såna saker som har viss betydelse i tillvaron.

JAG har morgonrutiner, ja ni vet det där ned att göra allt i en viss ordning, som att  ta ut askan från järnspisen, tända eld, brygga kaffe, morgonpissa, medecinera, starta radions P1, låsa upp en ytterdörr, släcka brolyset, kolla temperaturen o.s.v
Morgonkaffet, åtminstonde de första  kopparna brukar jag oftast få dricka i filosofisk ensamhet, detta då min kära hustru brukar vilja stanna något längre i sängvärmen.
När järnspisvärmen har spritt sig under någon timma så händer det att jag får ett "återfall" av sänggående. Jag brukar nog inte ha några samvetsförebråelser då jag slumrar en extrastund igen, klockan är som regel inte mer än 0530-0600. 
En halvtimme brukar vara lämpligt för sedan måste järnspisen få sitt igen.
Nu är Laila sugen på en kopp så vi sällskapar runt morgonfikat och inte minst korsordet.

Nu har livsandarna återvänt med full styrka och man står inför nästa utmaning, NÖDEN HAR INGEN LAG, jag måste till UTEDASSET. Yttertemperaturen är -20 och man tar således ingen morgonläsning med. Besöket blir kort, fan vet om det inte hänt att man delat upp besöket i två kortisar vid nåt tillfälle.
Hur korta blev inte besöken före frigolitsitsens tid?
Kortaste besöket inträffade en vårmorgon när skaren NÄSTAN bar, det var en morgon när magen var i "olag" och BRÅTTOM bara var förnamnet. Skaren brast osh det gick åt h-vete tio meter från dassdörren.

Idag är skoterspåret hårdfruset och dassbesöket blir värdigt.

Var rädda om varann
/egon 

Kommentarer
Postat av: Malte

Ja det är skitroligt nästan jämt.

2007-11-17 @ 20:02:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0