Kabelgrävarna.

För att komma till och från vårt hem i Ö:a Gobdejaur under snöperioden är vi helt beroende av våra snöskotrar.
Allt som andra är i behov av i hemmen är även vi lika beroende av. Allt måste vi transportera på och med våra snöskotrar  under denna tid.
Vi är betjänta av ett BRA och VÄLUNDERHÅLLET SKOTERSPÅR, inte något som påminner om en misslyckad plöjning.
Därför startar vi så snart vi bara kan med att trampa och preparera skoterspåret mellan vägen och fastigheten, en sträcka på sju kilometer. Vi kör dubbla bredder och drar en sladd ibland.
Under de senaste åren har en ryggskada föranlett att skoterdynan fått en frigolitförhöjning och spåret vårdats extra.
Men så HÄNDER DET. Någon yngre förmåga har blivit skoterägare, ägare till en KABELGRÄVARE. En maskin med enorm motorstyrka, en smalbandare med enorma kammar på mattan, en gastumme med svår kramp och i avsaknad av  vanligt sunt skoterförstånd.
Resultatet av detta blir som regel att undertecknad inte vågar se en herrens tjänare i ögonen under överskådlig tid efter alla superlativ som förekommit i ord och tanke.
  
Uttrycket "kabelgrävare" fick jag mig till del för ca 25-30 år sedan då jag läste en artikel i en skotertidning. Artikeln hade den passande överskriften "Hur jag bantade med min kabelgrävare" och beskrev en fjällfisketur med en nyinköpt smalbandare av märket John Deere. Tilläggas bör att hans grävande inte påverkade någon utomstående på ett negativt sätt.
Artikeln var underbar läsning.

I morgon är det dags igen, då ska en del inköp transporteras .

"Gräv där du står", men akta skoterspåren...

Var rädda om varann
/egon

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0